Nu imi mai este dor de Romania

S-a implinit un an de cand am zburat de pe Baneasa cu low-cost si am aterizat la Bruxelles. Stau departe de maica-mea cam de 8 ani, dar, cand m-a condus la aeroport, m-a busit plansul. Plecam din tara mea…e un sentiment de gol si intristare pe care nu am cu ce sa-l compar.

Dupa cateva zile m-a apucat dorul de Romania, cu toate ca aici sunt multi romani. Stateam toata ziua in apartament, pe canapea (inca nu aveam un loc de munca), citeam, plangeam si ma uitam la Realitatea si Antena 3. Apoi am inceput sa ies, sa scot capul in lume, sa gust berea belgiana.

In decembrie, cu dor de casa, m-am dus sa votez. Am stat ca vaca in ploaie (eu si multe alte vaci si multi alti boi), pentru ca Ambasada nu s-a organizat. Am votat seara tarziu, iar apoi am urmarit show-ul la televizor. In aceeasi seara din ziua alegerilor, Romania trebuia sa negocieze gazduirea unei Agentii Europene (Agency for the Cooperation of Energy Regulators), dar nimeni nu s-a dus la negocieri ca „stapanirea” a uitat sa dea mandat de negociere.

Apoi, curand, am pierdut sirul cabinetelor Boc si al ministrilor schimbati, demisi, demisionari. Lumea a inceput incet-incet sa plece din Romania – mie mi se pare ca mai multa si mai in graba ca niciodata.

Sistemul de sanatate s-a dus pe apa sambetei si mai mult decat era. Ca sa nasti la stat tre sa ai tupeu, ca nici o anestezie epidurala nu-ti da daca nu bagi babu’ gros. Bunica-mea a ajuns la spital si pana i-au intrat banii in cont, doctorul (renumit de altfel in Spitalul Judetean din Galati) nu s-a uitat nici cu fundu’ la ea. Plus spaga la infermiere ca sa-i schimbe asternuturile de pat, spaga pentru mancare, spaga si ca sa respiri.

Apoi am auzit (ca eu. mironosita, nu stiam pana acum) cum se fac „treburile” si cu fondurile europene. Ai o idee, un proiect si vrei sa accesezi fonduri europene? Ia, mai intai cotizeaza matale la partid daca vrei o aprobare preliminara si apoi mai vedem. Pentru ca partidul are oameni in functii-cheie si i se rupe daca tu esti mic intreprinzator sau mare om de afaceri. Nimic nu se face fara aprobare de la partid.

Apoi am citit cum locuintele pentru tineri au devenit un fel de bun comun pentru oamenii de incredere ai Primariei. Fara rusine si cat se poate de public, apropiatii primarului din Cluj au ajuns pe listele ANL, fara ca nimeni sa conteste, sa faca un scandal, sa ceara anularea listei. Iar ei stiu asta: jurnalistii latra, latra, dar pana la urma tot uita ei.

Si acestea fiind spuse, Bruxelles-ul e gri, ploios si depresiv cateodata. In fiecare dimineata visez la un covrig cald si o cana de lapte de la mama lui. Iar seara as vrea sa mananc sarmale cu smantana adevarata. Fructele nu au un gust aici, iar serviciile in Belgia is de cacat (astepti o luna sa-ti instaleze cablu si internet, platesti de te usuca, au orar de gravide, stai cu gunoiul in casa 3 zile).

Insa cu toate acestea, si puteti sa ma injurati cat vreti, dupa un an, nu imi mai este dor de Romania! Mi-e dor de familie, prieteni, cunoscuti, orase, si locuri. Dar nu de Romania!

16 responses to this post.

  1. Mie mi-a trecut dorul de Rmania a doua zi dupa ce am plecat. Dorulo de oameni nu va disparea niciodata, dar – oricat de nasol suna – de Romania nu mi-e deloc dor. Mei ales cand citesc ce se intampla acolo… Pacat.

    Răspunde

  2. Si eu is de aceeasi parere…pacat. Nu pot insa sa nu ma intreb, desi este un cliseu, unde va fi tara asta in 5 ani

    Răspunde

  3. Posted by florina on Septembrie 27, 2010 at 8:22 pm

    abia astept sa am sentimentul vostru….de usurare…sau cum o fi. sa-mi fie dor doar de cei dragi nu si de tara asta. oricum,cu exceptia catorva locuri de suflet…nu te intreba unde va fi tara asta…va ramane pe harta si poate se va numi „tara nimanui”. fara prea mult pesimism…vorbesc de urmatorii 10 ani.

    Răspunde

  4. Unde va fi Romania peste 5 ani?… buna intrebare. Si, spre deosebire de multi pesimisti, sunt convins ca va fi mult mai bine decat acum. Nu de alta, dar mi-e foarte, foarte greu sa cred ca exista vreo sansa de a fi mai rau. Chiar nu vad ce s-ar mai putea distruge. Deja e totul la pamant. De acum inainte, urmeaza urcusulu (inca unul), care sper sa nu mai fie blocat de aceleasi interese care au aruncat Romania unde e acum. Dar gata…. aunge… ca iar ajung la chestiile pesimiste 😀

    Răspunde

  5. […] … Neîntâmplându-se nimic în ţară, nu ne regăsim deloc pe harta protestelor, iar românii suferă… în tăcere. Complicitatea sindicatelor la umilirea românilor e şi ea cât se poate de […]

    Răspunde

  6. Am multe de zis… dar cum nu prea cred ca am cui, o sa punctez doar cateva aspecte de bun simt:
    1. Aflati cat este deficitul bugetar al Belgiei preaslavite.
    Acest deficit trebuie finantat.
    Ca regula, capacitatea de achizitie de noi credite a unui stat e invers proportionala cu gradul de indatorare publica: pt Belgia e ~100% din PIB, deci e practic insolvabila in cazul emisiunilor de noi titluri de stat.

    2. Reflectati apoi asupra acelorasi indicatori pentru Romania. Apoi adaugati un plus de solvabilitate (deci o reducere a factorului de risc, implicit o dezirabila expunere a investitorilor pe economia Romaniei) datorat rezervelor BNR consolidate prin acorduri incheiate cu institutiile financiare internationale. Studiati cat este rata dobanzii de politica monetara a BNR (6.25%) si intelegeti cum de Ministerul Finantelor din Romania atrage fonduri cu randamente apetisante pentru cumparatori, ~7%, garantand finantarea deficitului si eliminand complet riscul ajungerii in incapacitate de plata. Acestea, coroborate cu masurile de austeritate impuse de guvern (nu le apreciez, dar le inteleg), conduc catre o perspectiva sustenabila in ceea ce priveste economia patriei mama.
    Doar din atat, si puteti deja trage singuri concluziile despre unde vor fi tarile analizate peste 10 ani.
    In alta ordine de idei, daca in Romania „nu se intampla nimic”, as fi curios sa aflu care ar fi asteptarile emigrantilor fara dor sau interes pentru tara lor.

    O sa inchei facand referire la Constitutia Romaniei, Titlul II, Capitolul III, Art. 54, alin. (1):
    „Fidelitatea faţă de ţară este sacră.”

    Răspunde

  7. Posted by Meme on Octombrie 1, 2010 at 10:59 am

    Nu voi analiza toate aceste date, pentru ca toate duc la concluzia simplista: aici imi e mai bine si nu ma intreb cu ce bani cumpar paine in ultimele zile inaintea salariului, am un sistem de sanatate care nu functioneaza pe baza de spaga si un loc de munca sigur.
    Fidelitatea de tara, ce cuvinte mari!!! Insa nu le poti baga cu sila si cu forta in sufletul celor dezamagiti

    Răspunde

  8. Poti avea un loc de munca sigur, bine platit si o asigurare intr-un sistem de sanatate functional si in Romania. Eu le am pe toate 3 aici, aproape de „familie, prieteni, cunoscuti, orase, si locuri”. Si mai sunt si altii, deci emigratul in Belgia nu e raspunsul. Oricine poate si e dator cu mai mult.
    In continuare, nu vad cu ce te dezamageste Romania, ca tara. Rational era sa fii dezamagita, in ultima instanta, de Statul roman.

    Răspunde

    • Posted by Meme on Octombrie 1, 2010 at 12:19 pm

      Am incercat sa am asa ceva timp de 5 ani, apoi am decis ca e mai bine sa plec. Eu mi-am fost datoare mie insumi cu mai mult. Si multumesc, is fericita!

      PS: sunt curioasa care e sistemul de sanatate care functioneaza in Romania??? 🙂

      Răspunde

      • E foarte bine si ma bucura ca esti fericita, insa e trist ca, dupa cum ati spus-o si tu si ceilalti care au comentat, aveti un gol in suflet pentru ca sunteti departe de cei dragi.
        Nu vreau sa par ipocrit: nu ma aflu in „linia-ntai”, nu fac parte dintre cei sacrificati pentru stabilitatea economica a tarii. Eu doar ii apreciez pe cei ce nu si-au licitat demnitatea pe un salariu in alta tara (oricare si pentru orice ar fi el, chiar si pentru spus bancuri vacilor de exemplu), cei care n-ar suporta sa se stie dezertori.
        Calific punctul tau de vedere fata de tara ca fiind nejustificat si rautacios. Nu am catalogat pe nimeni nici bine, nici rau, nicicum.
        Am asigurare completa in sistemul de sanatate privat, precum si pachetul de baza in sistemul public (toti romanii cu domiciliul in Romania sunt asigurati obligatoriu prin efectul legii).

      • Posted by Meme on Octombrie 1, 2010 at 12:57 pm

        Trebuie sa raspund pentru ca nu a fost clar.
        1.Daca sunt dezamagita de ceva, nu sunt de tara, dovada ca nu voi renunta vreodata la nationalitate. Eu si probabil cei care au mai comentat suntem dezamagiti de ceea ce se intampla acolo.
        2.Nu mi-am licitat demnitatea, inainte am lucrat ca jurnalist, acum lucrez ca functionar in cadrul Comisiei Europene, consider ca este un pas inainte.
        3. Nu ma consider dezertor (in EC lucreaza persoane din fiecare stat membru), dar si eu, ca si tine, ii apreciez pe cei care raman acolo.
        4. Asigurarea privata nu are o acoperire prea mare. InTecuci, spre exemplu, unde locuieste bunica mea, nu exista posibilitatea asta. In spital, te mananca gandacii noaptea (si nu e exagerare), iar doctorul nu s-au uitat la ea pana nu i-a bagat in buzunar 50 de uro.

  9. Mai bine sa lasam toate astea…
    La multi ani pt maine si succes mai departe!

    Răspunde

  10. Acelasi sentiment;dor de familie ,prieteni si casa.
    Vremea e la fel de sacaitoare si la Paris,dar macar aici viata e mai senina;in tmp ce in Romania vremea e frumoasa dar viata e un chin,asa ca prefer prima varianta chnuindu-mi sufletul de dor si nu stomacul de foame:)

    Răspunde

  11. Posted by Meme on Octombrie 12, 2010 at 8:50 am

    Dl G,
    Daca ai ceva sa imi spui te rog sa imi spui in particular, nu pe blog.
    Comentariile tale vor intra la moderare de acum inainte

    Răspunde

  12. Imi lasi senzatia ca as fi spus ceva nepotrivit..

    Răspunde

  13. Posted by Lore on August 6, 2013 at 12:33 am

    Am citit cu mare atentie atat articolul cat si comentariile.
    In primul rand, felicitari pentru articol. Am 22 de ani, absolventa a unei facultati de stat din Bucuresti si din toamna incep Masterul la Bruxelles.
    Mi-a dat un pic de gandit golul din stomac pe care e posibil sa il am cand ma voi urca in avion, mai ales ca sunt din provincie si familia nu ma va putea insoti pana in aeroport. Sper ca bucuria sa depaseasca sensibilitatile de moment, cu toate ca imi imaginez ca nu voi uita niciodata acele clipe.
    Sunt incantata ca am fost acceptata la acest master, iubesc franceza si engleza si mi se rupe sufletul de unii (repet UNII) tineri de varsta mea care dupa absolvirea facultatii raman si isi plang de mila (si nu la figurat) ca nu isi gasesc de munca deloc sau ca sunt foarte prost platiti cu toate ca au studiile superioare terminate chiar si cu nota 10.
    Nu stiu ce ma asteapta si nu cred in caini cu colaci in coada, caut un pic de organizare, un sistem educational mai placut si o apreciere a studentilor.

    Multumesc ! Va imbratisez, iar din toamna…voi fi una de-a voastra!

    Răspunde

Lasă un răspuns

