Carti, personaje, copilarie, povesti si povesti triste

…”si Madalina”, zice domnu’ Copilutz, a primit o leapsa despre cartile copilariei. Ei bine, coincidenta, aseara tocmai am facut curat in arhiva gandurilor si am povestit (cu cine altcineva decat cu mama) despre cartile pe care bunicul mi le citea cand eu inca nu stiam sa fac asta. Apoi m-am gandit la cartile care ma tineau treaza in scoala generala si la liceu…si aia tot copilarie e, nu?dar intai de toate, sa intelegem unde ne situam. Aici, ceva mai jos, la un an si cateva luni. De aici incepe povestea mea si a cartilor dragi.

img_2439.jpg img_2443.jpg img_2445.jpg

 

Asadar, tam-tam. Pe locul I, o carte draga mie. se numeste “Calutul cocosat” si e scris de P. Ersov. Povestea e de fapt un poem intins pe cateva zeci de pagini foooarte frumos colorate. Dupa ce bunicul mi-a citit “Calutul Cocosat” in fiecare seara luni la rand, la insistentele mele, mi-am dat seama ca, intr-adevar, pasarea maiastra exista, iar Luna chiar vorbeste, ii ajuta pe cei buni si sta imbracata intr-un halat. A urmat Mos Barbuta, carte invatata pe de rost din scoarta in scoarta si recitata pe tren batranelor care stateau in acelasi compartiment.

Culegerile de basme ale lui Petre Ispirescu au avut, de asemenea, locul lor in copilaria mea si nu in ultimul rand povestea lui Negrut – un cal negru.

Tot in copilarie, am fost nevoita sa ma intreb de ce exista povesti care te fac sa plangi. Pentru ca, avand mania sa citesc de mai multe ori povestile, plangeam de fiecare data la povestea “Moartea caprioarei”. Si, mai tarziu, prin generala cred, am plans cand am citit Maitreyi si Nunta-n Cer ale lui Eliade.

Tot asa, mai era o poveste groaznica despre un pui de randunica care murea de frig pentru ca a iesit din ou prea tarziu si nu a mai invatat sa zboare. Groaznic de-a dreptul!

Ar mai fi multe carti frumoase: Colt Alb, Tom Sawyer, Huckleberry Finn, Coliba unchiului Tom (geniala!!!!) sau Marile Sperante. Si lista e lunga

Acum dau leapsa mai departe catre Bianca si catre Andrei Aronet (pe care l-am auzit intr-un basm radionfonic) si catre Ciprian Paun

 

One response to this post.

Lasă un răspuns

